>--

Alam Pekerjaan


assalamualaikum,
dah masuk spruh bulan 1 dan 2012 aku masih hidup di alam yang dipinjamkan Oleh YANG MAHA ESA,aku sangat bersyukur kerana masih diberi nyawa dan  hidup dalam keadaan sempurna,dengan masih boleh berfikir dengan waras,aminnn...

ok,kali ini aku nk bercoret pasal alam pekerjaan ku yang julung kalinya aku bekerja,sementara menunggu result SPM,so masa nih lah nak cari duit,nak beli motor dan sebgainya,walaupun gaji tak seberapa,tapi sebagai hamba-Nya aku haruslah bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan-Nya.hhuhuhu...
Alam pekerjaan ini memang banyak dugaan dan tidak boleh dipandang mudah seperti di alam persekolahan,kerana alam pekerjaan ini adalah alam yang mana kita nak mencari rezeki,di samping berdikari ,maklumlah dah nak masuk alam kedewasaan,

Bagi aku bekerja di kedai cermin memang berat jugak kerjanya walaupun kedai cermin tapi kerja memang banyak,maklumlah projek bnyak,,masa nilah aku nak tunjjukan kemahiran aku,dan kemahiran berdikari di alam pekerjaan,kerana berdikari di alam remaja@persekolahan memang jauh sekali perbezaannya,kerana dekat sekolah kita kena belajar,Manakala alam pekerjaan tempat kita belajar kemahiran,dan tempat untuk kita tonjolkan apa kelebihan yang ada pada kita melalui pekerjaan yang kita lakukan ini.

Selain itu,melalui pekerjaan juga,banyak yang aku boleh kutip pengalaman,yang mana situasi di alam pekerjaan,kita boleh pergi kerja pada pukul 8 atau 9 pagi ,manakala sekoloh kita kena ada dalam kawasn tersebut lebih kurang 7.30 atau 7.45 pagi,so kena bangun awallah untuk sekolah tetapi alam pekerjaan kita boleh lewat sejam atau dua jam, dan rehat pula adalah 1-2 petang,lebih kurang macam tuhylah,lagipun ada faedah jugak aku kerja berat ini,bak kata pepatah melayu,"usaha tangga kejayaan"dan bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian,itulah peribahasa melayu yang aku masih ingat,kita hendaklah bersusah dahulu sebelum senang di kemudian hari,baru berbaloi apa yang kita lakuakn disamaping pengalam susah payah yang kita kutip ini membolehkan kita lebih matang dang bertanggungjawab dan menjadi orang yang berguna...

okehlah setakat ini lah coretanku di Alam Pekerjaan ini semoga Allah limpahkan Rezeki yang Luas kepada diriku ini,...aminnnn....sekian ...dari saya...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Blogger news

Blogroll

Dikuasakan oleh Blogger.

Copyright © / KoNkLuSi AnIsHaK

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger